Eerste leerjaar Groenendaal in Merksem neemt hun intrek in duurzaam schoolgebouw midden in natuur

Les volgen in duurzame 'Parkklas'

03 september 2019
Gazet van Antwerpen

Vlak bij Antwerpen en in het midden van een park met vijver: de Groenendaalschool in Merksem is ideaal gelegen voor een lagere school. De leerlingen van het eerste leerjaar namen er op de eerste schooldag hun intrek in gloednieuwe en uiterst duurzame 'parkklassen'.

Het smartboard geeft het woordje 'ik' aan bij een prent van een kindje voor de spiegel. Het schooljaar is nog maar een uur bezig, maar de kinderen van het eerste leerjaar van de lagere school Groenendaal in Merksem hebben hun eerste woordje al geleerd. Voor hen staat juf Inge Janssens te blinken. Ze heeft vandaag zicht op een horde kersverse leerlingen in uniform en achter de jonge bengels kijkt de juf door de grote ramen uit op bomen en groen. De wanden van de klas zijn van hout en heel de ruimte is aangekleed in natuurtinten. Het zijn vooral de juffen en meesters van het eerste die lang hebben uitgekeken naar hun eer­ste lesuren in de nieuwe parkklassen, want voor de kinderen is alles sowieso nieuw.

Energiezuinig

De parkklassen zijn er alleen voor de vier klassen van het eerste leerjaar en de twee zorgklassen. Het Antwerpse architectenbu­reau HUB, dat ook het stadhuis onder han­den neemt, ontwierp de nieuwe klassen.die energiezuinigheid, circulariteit en innova­tieve architectuur combineren.
"Onze energiefactuur :zou met duizenden euro moeten dalen. Dat moeten we natuur­lijk nog afwachten, maar gezien de hoge kosten in het onderwijs is dat uiteraard heel welkom", zegt directeur Hilde Van Thielen. We staan in de polyvalente ruimte waar alle klassen op uitkomen. Boven ons hoofd valt het licht binnen langs een koepel met grote ramen die uitkijken op hoge bo­men. In de polyvalente ruimte komen alle tachtig leerlingen van het eerste leerjaar el­ke morgen samen om het goeiemorgenlied te zingen en ze wordt ook gebruikt voor een boekenruilmoment van klas naar klas. "Dat werkt beter dan een lange smalle gang waar alle klassen naast elkaar op uitko­men", verzekert de directie.
Binnen is het muisstil, zowel in de polyval­ente ruimte als in de klassen waar de eer­stejaars allemaal nog een beetje onwennig oefenen op de 'i'.
"Meester Luc is bezig met zijn les naast on­ze klas en ik hoor niks", zegt juf Inge. "On­gelooflijk is dat. Sinds 2003 zaten we hier oefenen op de 'i'. "Meester Luc is bezig met zijn les naast on­ze klas en ik hoor niks", zegt juf Inge. "On­gelooflijk is dat. Sinds 2003 zaten we hier in containerklasjes die volledig waren uit- De klas van juf Inge leert haar eerste woordje. Het nieuwe schoolgebouw heeft grote ramen, zodat de leerlingen dicht bij de natuur zitten. geleefd. Ik kon dan 'meegenieten' van alle lessen van meester Luc. Ik voel nu al dat de kinderen ook rustiger worden van deze omgeving zonder omgevingslawaai."

Zoals in Scandinavië

Het is mooi weer op de eerste schooldag, dus komt er meteen een andere troef van de klassen naar boven. Elke klas heeft grote buitendeuren in glas. Zo komt de natuur weer net iets meer naar binnen. "En als het warm genoeg is, kunnen we gewoon buiten lesgeven. Veel leerlingen hebben thuis geen tuin, voor hen is "dit helemaal ideaal."
Dat hebben de architecten zo bedacht met het Scandinavisch lesmodel in het achter­hoofd, waar dat vaker gebeurt. Ook het dak van het schoolgebouw is begroeid met planten.

 

Het heeft ongeveer een schooljaar ge­duurd om de nieuwe klassen te bouwen. Daarvoor werd een CLT-methode (Cross Laminated Timber) gebruikt.

Daarbij wor­den massieve houten wanden, vloeren en daken geprefabriceerd en daarna gemon­teerd op de werf. Die bouwelementen:vervangen metselwerkwanden en vloer- en dakplaten. Het voordeel van CLT is een enorme C02-reductie in de bouw, het wordt gemaakt uit duurzaam verkregen Europees hout en de bouwtijd is veel kor­ter.

Na het eerste leerjaar verhuizen de leerlin­gen naar het klassieke schoolgebouw aan de andere kant van de speelplaats. Maar in het secundair kunnen ze terecht op het Groenendaalcollege,-waar de leerlingen in het park sinds vorig jaar les volgen in een gerenoveerd kasteel. "Na,het kasteel en de parkklassen staat de speelplaats op het pro­gramma, die willen we vergroenen en nog meer laten aansluiten op het park," klinkt het bij de directie.

GVA - Rebecca Van Remoortere
Volg ons op social media
  • LinkedIn - White Circle
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle